Jak przygotować się do wydawania czasopisma

Czasopismo zwykle kojarzy nam się z gazetami, które możemy kupić w kiosku. Nie jest to jednak jedyne miejsce, gdzie wykorzystuje się czasopisma, bo periodyki te bywają wykorzystywane również do prezentacji działalności firmy, miasta, gminy czy innej organizacji. Zobaczmy, co musisz wiedzieć zanim zaczniesz wydawać czasopismo.

Tematyka i treści

Podstawową kwestią, od której warto zacząć planowanie wydawania czasopisma, jest jego tematyka. Plan tematyczny powinien być długofalowy, bo czasopismo, jak sama nazwa wskazuje, jest wydawane co jakiś czas, a więc jego wydanie nie powinno zakończyć się na pierwszym numerze. Istotne jest zatem, by przygotować ramowy plan treści i określić co jaki czas będziemy chcieli wydawać kolejne numery. Można myśleć o czasopiśmie wydawanym co tydzień, dwa tygodnie, miesiąc czy kwartał i nie da się jednoznacznie powiedzieć, który periodyk sprawdzi się najlepiej. To zależy od tematyki i jej specyfiki, ale warto mieć świadomość, że możliwości jest tak wiele.

Rozmiar i wygląd czasopisma

Gdy przyjrzymy się czasopismom dostępnym w kioskach, to z pewnością zauważymy, że pod tym hasłem kryją się gazety o bardzo różnym formacie i rodzaju papieru. Rodzaj papieru znacząco wpływa na postrzeganie klasy czasopisma i sprawia, że już pierwszy rzut oka pozwala stwierdzić, czy mamy do czynienia z tzw. brukowcem czy też z czasopismem z wyższej półki. Im lepszy papier, tym lepiej postrzegane jest czasopismo. Warto jednak wiedzieć, że druk czasopism z wyższej półki jest droższy niż druk czasopism na cieńszym papierze, dlatego aspekt finansowy nie powinien z pewnością być pominięty.

Nakład i rodzaj druku

Kolejną ważną rzeczą, która ma wpływ na koszty całego przedsięwzięcia, jest nakład, który jest bezpośrednio skorelowany z rodzajem druku. Przy czasopismach o mniejszych nakładach zwykle stosuje się druk cyfrowy, który jest nie tylko szybszy, ale przy małych nakładach również tańszy od druku offsetowego. Sytuacja się zmienia, gdy nakład ma być większy, bo wówczas to druk offsetowy zaczyna mieć przewagę nad drukiem cyfrowym.

Przygotowanie do druku

Ostatnim elementem, który poprzedza druk czasopism, jest przygotowanie ich do druku. W tym miejscu warto posiłkować się specjalistami, którzy znają odpowiednie programy graficzne, z pomocą których można przygotować skład czasopisma dostosowany do wymagań drukarni. Dobre drukarnie zamieszczają na swoich stronach informacje na temat tego, jak ma wyglądać plik przygotowany do druku. Przestrzegając zasad w nim zawartych możemy mieć pewność, że druk czasopism będzie dokładnie taki, jak przewidzieliśmy w projekcie.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here