Możliwości w zakresie promowania sklepów internetowych są aktualnie bardzo duże. Coraz częściej ich właściciele nawiązują one współpracę z blogerami. Blogi to obecnie jeden z najpopularniejszych nośników informacji w internecie, z czego doskonale zdają sobie sprawę specjaliści od e-marketingu. Warto zatem wykorzystać ten właśnie obszar do własnych celów, jednakże pojawia się przy tej sposobności kilka kwestii, o których koniecznie należy pamiętać.

Uczciwość popłaca

Na początku trzeba wspomnieć o pewnej bardzo ważnej sprawie w ogromnym stopniu decydującej o udanej współpracy z blogerem, a o której reklamodawcy niejednokrotnie zapominają. Chodzi mianowicie o uczciwość. Rzecz jasna firma pragnąca promować się za pośrednictwem bloga ma prawo mieć w tym względzie pewne oczekiwania i wymagania, ale nigdzie nie jest napisane, że bloger musi się na taką współpracę godzić. Poza tym na przestrzeni paru ostatnich lat znacząco wzrosła w blogosferze świadomość związana z zawieraniem kontraktów reklamowych, a mając na uwadze postępującą profesjonalizację blogosfery, trzeba się liczyć z tym, że dbający o swój wizerunek blogerzy dużą wagę przywiązują do jakości takowej współpracy. Oczywiście, można złożyć ofertę pierwszej lepszej osobie, ale takie podejście na dłuższą metę nie zdaje egzaminu. Wbrew pozorom nie trzeba też nastawiać się na współpracę wyłącznie z topowymi blogerami – z tego chociażby względu, że wiąże się to ze sporymi nakładami finansowymi, które zwłaszcza dla początkujących firm są barierą nie do pokonania. Znane twarze zwiększają co prawda szanse na powodzenie przedsięwzięcia, ale i działania podejmowane wspólnie z niszowymi blogerami niejednokrotnie przynoszą mnóstwo korzyści.

Propozycja dla wybranego blogera powinna być złożona w sposób jasny i przejrzysty, z wyszczególnieniem różnych aspektów współpracy oraz wynagrodzenia. Liczą się konkrety i profesjonalne podejście do tematu. Informacje o nieuczciwych i niepoważnie traktujących blogerów firmach szybko rozchodzą się w internecie, co w przyszłości może się okazać nie lada utrudnieniem.

Pomocne wskazówki

Decydując się na promowanie sklepu internetowego za pomocą blogów, warto dobrze się do tego przygotować i mieć na uwadze parę istotnych spraw.

  • Tematyka bloga powinna pasować do profilu działalności sklepu, ponieważ łatwiej jest wówczas zainteresować produktem czy usługą odpowiednią grupę potencjalnych klientów. Ogromne pole do popisu stwarzają tutaj blogi lifestylowe, na których poruszana jest szeroka gama zagadnień. Nie zaszkodzi też bliżej przyjrzeć się markom, z którymi bloger do tej pory współpracował. Styl marki musi pokrywać się ze stylem bloga – im większa ta zgodność, tym lepiej. Mówiąc zaś innymi słowy, produkt powinien trafić w gust i preferencje blogera – chętniej go wtedy zareklamuje.
  • Konkretny pomysł podstawa – nie można oczekiwać od blogera, że przygotuje kampanię, to zadanie reklamodawcy. Dobrze przy tej sposobności pamiętać o tym, że obecnie blogerzy niezbyt chętnie godzą się na zamieszczanie na blogach banerów i gotowych tekstów reklamowych oraz na współpracę na zasadzie barteru. W praktyce najlepiej zdają egzamin różne niestandardowe formy promocji, gdzie produkt jest rekomendowany bezpośrednio przez osobę prowadzącą bloga. Dla przykładu blogerka kulinarna prezentując nowy przepis, podaje w tekście informację o nowych składnikach, jakie w nim wykorzystała wraz z odnośnikiem do sklepu, w którym można je nabyć. Dla odbiorcy liczy się wiarygodność przekazu, a im atrakcyjniejszy jest projekt, tym większe grono odbiorców przyciąga.
  • Na potrzeby promocji sklepu sprawdzają się nie tylko tradycyjne blogi, ale także i coraz popularniejsze vlogi odznaczające się potężnym zasięgiem. Na tej formie promocji skorzystać może mnóstwo sklepów internetowych – odzieżowe, kosmetyczne, z kulinarnymi akcesoriami itp. Szansę na sukces zwiększają dodatkowe działania, np. look book przygotowany przez markę odzieżową, gdzie w roli modela występuje bloger.
  • Działania promocyjne nie ograniczają się jedynie do obecności w sieci – nie bez znaczenia jest także to, co dzieje się poza nią. Kalkuje się zapraszać blogerów na rozmaite eventy organizowane przez firmę, które są doskonałą sposobnością do nawiązania bliższych kontaktów. Bloger z pewnością nie omieszka zamieścić na Facebooku czy Instagramie zdjęć z imprezy, w której uczestniczył.
  • Powszechnie stosowane są prezenty dla blogerów – to generalnie dobra koncepcja, ale nie wolno też z tym przesadzać. Świetną sposobnością do wręczenia blogerowi upominku są wspominane powyżej spotkania. Sporo firm praktykuje też wysyłanie co jakiś czas podarunków wybranym blogerom – ale nie jest wskazane wymagać, by zdjęcia czy przychylne recenzje tych produktów zostały zamieszczone na blogu czy w mediach społecznościowych. Jeżeli jest to naprawdę ciekawa, porządna jakościowo rzecz, bloger sam chętnie się nią pochwali. Warto więc zatem zwrócić uwagę na to, co konkretnie występuje w charakterze prezentu – to poniekąd również wizytówka firmy.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here