Ponad 60% zakupowych decyzji podejmowanych jest przez klientów w punkcie sprzedażowym. Niejako wymusza to na menadżerach i właścicielach sklepów realizowanie skutecznej strategii sprzedażowej, której kluczowy czynnik stanowią materiały wspierające sprzedaż – POSy.

POSy realizują wiele istotnych funkcji. Pozwalają skuteczniej przyciągnąć uwagę klienta i w pewien sposób modelować jego odczucia oraz zachowania. Tym samym ułatwiają klientowi poruszanie się po punkcie sprzedażowym, reklamują dany produkt, a także pełnią funkcję informującą.

Materiały wspierające sprzedaż dopasowane są do klienta indywidualnego. W przeciwieństwie do reklamy masowej POSy umożliwiają skuteczniejsze zawężenie grupy docelowej, targetowanie i segmentowanie jej, a tym samym odznaczają się większą efektywnością i współczynnikiem ROI (zwrotu z inwestycji).

Skuteczny merchendising, czyli jak NIE promować produktów

Merchandising stanowi zbiór metod oddziaływania na zachowanie klientów odwiedzających punkt sprzedażowy poprzez modyfikację jego wystroju oraz sposób na prezentację asortymentu. Działania promocyjne, by osiągnąć zamierzony efekt, muszą być skorelowane i przejrzyste, a tym samym przystępne dla odbiorcy. Poniżej podajemy kilka złych praktyk, których należy unikać podczas wystrajania sklepowej witryny i wnętrza punktu handlowego.

Chaotyczne rozmieszczenie produktów

Chaos towarzyszy wielu sklepom – od witryny aż do linii kas możemy obserwować walające się produkty, rozmieszczone w sposób nieczytelny. Na chaos składa się również zbyt duże zagęszczenie produktów na małej przestrzeni. Brak logiki, ładu i składu to jedno z najważniejszych przewinień przy realizowaniu kampanii wspierającej sprzedaż. Karygodnym błędem są również braki i zbyt wolne uzupełnianie szybko rotującego towaru. Wielu menadżerów oraz właścicieli sklepów łapie się również na tzw. pułapkę zmiany. Jest nią zbyt częste modyfikowanie ekspozycji, co sprawia, że klient czuje się zagubiony i w konsekwencji rezygnuje z zakupów.

Tłok i zła komunikacja

Kolejnymi przewinami, które można wytknąć wielu sklepom, jest brak ujednolicenia komunikacji w sklepie. Przez natłok i ogólnie panujący ścisk klient nie jest w stanie otrzymać czytelnego oznaczenia cen lub innych informacji. Tłok w ograniczonej przestrzeni sprzedażowej generowany jest przez dwa czynniki: nieprawidłowe rozmieszczenie ekspozycji, a także przez zbyt dużą ilość prezentowanych produktów.

Ograniczenie ilości produktów, zadbanie o efektywniejsze rozmieszczenie regałów i produktów, a także wykorzystanie potencjału materiałów POS w znaczącej mierze przyczynia się do poprawy wyników sprzedażowych.

Skuteczne kampanie merchandisingowe to klucz do sukcesu

Wedle badań firmy Mood ponad 70 proc. producentów i 85 proc. przedstawicieli w handlu detalicznym uważa, że skuteczne wykorzystywanie materiałów POS przyczynia się do wzrostu współczynnika zwrotu z inwestycji, a także poprawia wizerunek punktu sprzedażowego. Niemniej jednak by skutecznie wykorzystać materiały POS i odpowiednio zaaranżować sklepowe witryny wedle najlepszych praktyk, potrzebne jest odpowiednie doświadczenie oraz wiedza. Dlatego też zachęcamy do skorzystania z usługi aranżacji witryn sklepowych przez firmę Canvas – specjalistów od visual merchandisingu.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here